カテゴリ:814 SSW( 12 )

P 7731 文部科学省:スクールソーシャルワーカーの活用

mext

スクールソーシャルワーカーの活用

 現在、公教育制度においては、様々な課題に対応するシステムが幅広く整えられている。毎年12万人を越える不登校児童生徒対策としては、スクールカウンセラーや適応指導教室が設置されるだけでなく、都道府県レベルで独自の相談員制度を導入しているところが少なくない。
 また、深刻化しているといわれる問題行動については、「問題行動に対する地域における行動連携推進事業」がモデル事業として立ち上げられ、サポートチームにより地域支援システム作りが進められている。そして、いうまでもないが、校内では伝統的に生徒指導主事が問題行動に対応をしてきた。
 さらに、障害のある児童生徒への対応として、学校には、特別支援教育コーディネーターが導入されつつある。身体的な健康面でのケアを行う養護教諭の存在までも挙げると、実に多様な施策が学校制度内で生起する問題に対して備えられている。このような多くのシステムが存在することを考慮すると、児童生徒を手厚く保護するシステムが整備されつつあると考えてもいい。
 ところが、比較的新しいとされる児童虐待に関しては、未だ学校内の姿勢が整わず、目下、対応策を模索しているというのが現状である。平成14年度から15年度にかけて文部科学省科学研究費補助金を受けて実施された「児童虐待に関する学校の対応についての調査研究」において、学校内での虐待対応の遅れや、教員の認識の希薄さ、そして他機関との連携体制の脆弱さが明らかにされた。
 この調査研究では、調査データを踏まえて様々な提言を行っているが、既存の対応システムに依拠した対応では限界があることを示唆している。そこで、ここでは、第章第4節で言及されている海外における取組例としての「スクールソーシャルワーク」について少し詳しく述べ、我が国における児童虐待問題のみならず、その他の児童生徒が抱える課題対応策としての可能性について論じることとする。
[PR]
by jpflege | 2011-01-17 10:56 | 814 SSW

P 7327 NASW:Children and Schools

2010.11.10

The NASW Press has released a special issue of its scholarly journal Children and Schools, which explores how well school social work practice aligns with current educational and social work research.

School social work educational theory now favors a “response to intervention” approach, which calls for the creation of comprehensive, coordinated, and effective service delivery systems. These systems combine primary prevention, evidence-based interventions, and data-based decision making.
[PR]
by jpflege | 2010-11-15 01:35 | 814 SSW

P 6109 Danish Approach

2009

Social Work & Society Vol.7 Issue2

32ページ

Efforts and Models of Education for Parents: the Danish Approach

Dorthe Brix and Niels Rosendal Jensen,
Danish School of Education, Denmark

1 Introduction
The report examines the relationship between day care institutions, schools and so called “parents unfamiliar to education” as well as the relationship between the institutions.
[PR]
by jpflege | 2010-08-04 21:08 | 814 SSW

P 5933 Social Work & Society 2009 No.2

教育問題の特集。

socwork

Special Issue: Landscapes of Education
Landscapes of Education and the New Role of Social Work
International Models of How to Combine Formal, Non-formal and Informal Education

→全文、無料でダウンロードできます。

教育とソーシャルワークの問題を一体的に思考するヨーロッパの最近の論調に触れることができます。
[PR]
by jpflege | 2010-07-24 08:37 | 814 SSW

P 4894 School Social Work Advocacy

NASW

The education of our nation’s children and young adults continues to be a top priority of the National Association of Social Workers. We recognize the urgent need to better identify and provide services to immigrants and children of color and those:

•with disabilities
•from economically disadvantaged households
•who are abused and neglected

Thousands of social workers each year serve students in various education jurisdictions across the country and while this may seem like a significant amount, the distribution of social workers is uneven and inadequate; some districts have a social worker to student ratio of as much as 1:400.

Federal funds should be used to expand the workforce that supports students in schools by utilizing a multidisciplinary team model of school social workers, psychologists, teachers, administrators, and families in the identification and evaluation of students for special services.

This could be accomplished by urging Congress to approve the “Increased Student Achievement Through Increased Student Support Act” (S. 538/H.R. 1361). This bill will have a tremendous impact on the lives of children by creating a better trained and prepared school social work workforce to address the psychosocial and emotional issues that can impede educational performance.
[PR]
by jpflege | 2010-05-18 11:12 | 814 SSW

P 4748  アメリカのスクール・ソーシャルワーカー

高度スクール・ソーシャルワーカー養成

大阪府立大学プログラム

*この大学のサイトは優れていますね。その内容と公開性。
[PR]
by jpflege | 2010-05-11 11:07 | 814 SSW

P 4220 C-SSWS NASW

C-SSWS

Certified School Social Work Specialist (C-SSWS)
[PR]
by jpflege | 2010-03-25 14:28 | 814 SSW

P 4034 岩田将英

岩田将英

*twitterから知る。

【名前】岩田将英(いわたのぶひで)
【誕生年】1976年
【出身】東京都
【職業】公立小学校教諭
【教育歴】巣鴨中・高校→千葉大学→鳴門教育大学大学院(内地留学)
【学位】修士(教育学)(鳴門教育大学)
【取得資格】小学校教諭専修免許状。臨床心理士。学校心理士。上級教育カウンセラー。
【所属学会】日本カウンセリング学会,日本心理臨床学会,日本生徒指導学会,日本教育心理学会,日本教育カウンセリング学会,日本教育経営学会。
【所属団体】日本臨床心理士会,日本教育カウンセラー協会,千葉県臨床心理士会,千葉県教育カウンセラー協会,E-net 2000(Encounter network 2000),地域学校精神保健福祉ネットワーク

【関心のあるテーマ・領域】構成的グループ・エンカウンター,ソリューション・フォーカスト・アプローチ(解決志向アプローチ),特別支援教育,教師のメンタルヘルス&サポート,学級経営コンサルテーション,心理療法一般,心理アセスメント,遊戯療法,フォーカシング ,アドラー心理学,フランクル心理学(ロゴ・セラピー),ハコミ・セラピーなど。
[PR]
by jpflege | 2010-03-10 06:04 | 814 SSW

P 3987 Building a Better Teacher

NYTimes

Elizabeth Green is a Spencer fellow in education reporting at the Columbia University Graduate School of Journalism and the editor of GothamSchools.org. This is her first article for the magazine.
[PR]
by jpflege | 2010-03-07 04:36 | 814 SSW

P 3981 空も、つながっている

SSW

*「社会福祉士Maa-chanのブログ」へのコメント2010.03.05から知る。
[PR]
by jpflege | 2010-03-06 15:03 | 814 SSW